Nintendo var den första tv-spelstillverkaren som tillämpade ett regionssystem för sina konsoler. Syftet med en regionskod är att låsa spelare till en viss marknad (t.ex. Europa) för att göra utöva kontroll över produktförsäljning eller göra regionala anpassningar av ett spel. I detta inlägg tittar vi närmare på regionerna för Nintendo Entertainment System, med fokus på den information som kan utläsas på spelkassetterna (längst nere till höger på kassetten, och på baksidan). De regioner vi går genom i detta inlägg är:
- PAL-B (EEC / NOE / FRA m.fl)
- PAL-A (GBR / UKV / ITA / AUS)
- NTSC (REV-A / US / CAN)
Vi tar inte upp japanska så kallade Famicom-spel. De skiljer sig åt vad gäller både utseende och språk från de europeiska och amerikanska spelen.
Vi börjar med regionen Sverige tillhör: PAL-B. PAL-B inkluderar Europa med Skandinavien. Dessa spel fungerar på ditt svensksålda NES. PAL-B inkluderar en rad undergrupper enligt listan nedan. Dessa återfinns längst ned till höger på kassetten, och kombineras med en specifik regionskod på baksidan av spelet. De spel som såldes i Sverige har regionskoden ”SCN” (Scandinavia). De spel som översattes till svenska (t.ex. Shadowgate) har med ”SWE” i texten på framsidan av kassetten. Nedan är de undergrupper som vi identifierat, kontakta oss gärna om vi missat något.
- EEC omfattar flera länder och innehåller ytterligare en specifik landskod på baksidan av spelet. En av dessa koder är ”SCN”.
- ESP = Spanien.
- FRA = Frankrike/Belgien/Holland.
- FRA/FRA = Frankrike, Belgien. Spel med fransk text.
- FRG = Österrike, Schweiz, Tyskland, Spanien.
- GPS = Game Pak Software. Spanien och Portugal
- HOL = Holland.
- NOE = Nintendo of Europe, Tyskland (ofta DAS på baksidan). Engelsk text.
- NOE/FRG = Tyska spel med tysk text.
För svenska samlare är SCN/SWE-regionerna mest attraktiva, medan de flesta vill undvika spelen med Tysk eller Fransk text. Mig personligen kvittar det så länge texten i spelen är Engelska (alt. svenska översättningar). Jag är dessutom väldigt förtjust i före detta hyrkassetter, så kallade ”Yapon”. Såvitt jag vet skiljer sig inte själva kassetterna åt jämfört med köpesspel, utan de är märkta på samma sätt.
PAL-A är en region som inkluderar England, Australien och Italien. Underkategorier till denna är GBR (Mattel-eran), UKV (efter Mattel-eran), ITA och AUS. Källa: http://nes.kreese.com/guide/guide_version.html
NTSC-US är spel anpassade för den Nordamerikanska marknaden. De ser likadana ut som PAL-spelen, men går ej att köra på ett svenskt NES såvida du inte modifierat det. Ibland står det REV-A på baksidan av dessa spel. Finns i US (USA) och CAN (Kanada) versioner.
NTSC-JAP är japanska spel. De skiljer sig åt till formen jämfört med PAL och US-spel: Kassetterna är mindre och har färre pins (60 jämfört med 72). Dessa går att köra på ett US NES med en konverter. För att köra dem på ett PAL NES måste du dessutom modifiera konsolen.
Sen ska vi krångla till det lite ytterligare: Det finns även så kallade ”omärkta spel”, även kallade ”svarta serien”. De tidiga utgåvorna av dessa spel är svåra att identifiera var de släpptes genom att bara titta på kassetten. På min omärkta utgåva av Excite Bike nedan står det t.ex. endast ”European version”. Enligt http://nes.kreese.com/guide/guide_version_ss.html måste man titta på manualen till spelet för att hitta regionskoder som ”SCN”. Det ställer till det en aning nuförtiden då det inte är säkert rätt spel är kombinerat med rätt manual / fodral. Notera att Excite Bike nedan har fem skruvar på baksidan istället för tre. Det innebär att det är en äldre version av spelet.
Sen finns det ytterligare en region, HKV som står för Hong Kong.
Värdefulla spel till NES
Nedan är en lista på spel till NES som är sällsynta, och därmed dyra / värdefulla för samlare. Notera att det inte nödvändigtvis är äldre spel som är sällsynta, utan i flera fall handlar det om spel som släpptes sent i NES livscykel, och därmed inte sålde i så många exemplar eftersom spelare gått över till SNES och andra enheter.
The Addams Family: Pugsley’s Scavenger Hunt – Släpptes sent (1993), och endast i USA , Frankrike och Italien.
Aussie Rules Footy – Australienskt fotbollsspel som endast släpptes i Australien.
Banana Prince – Släpptes bara i Japan och Tyskland
Bubble Bobble 2 – Släpptes sent (1993) och bara i USA och Japan.
Devil World – Ett sällsynt spel från Nintendos ”svarta” serie. Släpptes endast i Skandinavien och japan.
Gargoyle’s Quest 2 – uppföljare (eller, snarare en prequel) till originalet till Game Boy. Släpptes i slutet av NES livscykel (1992). Portades även till Game boy.
Little Samson – släpptes sent (1992).
Megaman 6 – Släpptes sent och endast i Japan (1993) och Nordamerika (1994).
Mr. Gimmick – Sällsynt spel som endast släpptes i Skandinavien och Japan ,
Over Horizon – Släpptes endast i Japan Och Tyskland
Rodland – Sällsynt spel som endast släpptes i Italien, Spanien och Japan
Stadium Events – Den amerikanska versionen av Stadium Events är det dyraste spelet till NES någonsin. Spelet är ett fitness-spel som släpptes för användning med en fitness-matta som controller. Det bör ej förväxlas med re-releasen World Class Track Meet från 1988. Vidare ska den nordamerikanska versionen av spelet inte heller förväxlas med The Family Fitness edition som släpptes i Sverige och Västtyskland.
Se även:
https://raz32.blogspot.com/2018/08/dyraste-spelen-till-nes-och-spelsamlar.html
https://www.lifewire.com/stadium-events-history-729683
Så kör du utländska spel på ditt Svenska NES
OBS! Det är _alltid_ att rekommendera att du kör spel anpassade till en viss region på konsolen som tillhör den regionen. Anledningen är att spelhastigheten skiljer sig mellan regionerna på grund av olika uppdateringsfrekvens. Spelupplevelsen blir ofta lite sämre på grund av detta. Jag har ett PAL NES och ett NTSC-US hemma. På PAL-maskinen kör jag de Europeiska spelen och på NTSC-US-maskinen kör jag US+JAP-spel (US+JAP-spelen körs i samma hastighet). I regel gäller (såvida inte spelen är anpassade för att känna av regionen):
a) PAL-spel som körs på en NTSC-maskin går ”för snabbt”.
b) NTSC-spel som körs på en PAL-maskin går för ”långsamt”.
I alla fall, att göra NES regionsfri är relativt enkelt. I NES sitter ett lockout-chip och det enda du behöver göra för att inaktivera det är att kapa ett ben på chippet enligt nedan (för att göra detta måste du så klart öppna ditt NES, men det är en såpass enkel process att jag inte skriver om den i detalj i detta inlägg). Var försiktig när du kapar benet på chippet!