Everquest: 20+ år av expansioner

Everquest

Everquest är ett onlinerollspel som lanserades 16 mars 1999. Spelet har sedan dess fått flertalet expansioner och i det här inlägget placerar jag dessa på en tidslinje som sträcker sig över 20 år tillbaka i tiden! Det bör noteras att Everquest inte var det första onlinerollspelet: det hade föregångare i Meridian 59, Ultima Online och Multi User Dungeons (MUD:s). Dock är det exceptionellt att spelet lyckats överleva så pass länge, även om det tappat spelare till t.ex. Blizzards World of Warcraft.

Everquest: en tidslinje

När Everquest lanserades 1999 associerades det med flera organisationer med anknytning till Sony, som t.ex. Verant Interactive, 989 Studios, och Sony Online Entertainment.

I april 2000 släpptes den första expansionen: Ruins of Kunark. Samma år släpptes även Scars of Velious. Originalspelet, Kunark och Velious refereras ofta till som “klassiska” Everquest, som utgör basen för Project 1999 som gör att du kan återuppleva denna era i spelets begynnelse.

2001 släpptes nästa expansion: Shadows of Luclin. Denna expansion inkluderade nya grafik och nytt innehåll på världen Norraths måne Luclin. Där kunde spelarna axla en ny katt-ras: “Vah Shir”, vilket gjorde att många fans och kritiker refererade till Luclin som (the) “cats on the moon-expansion”.

Nästa expansion, Planes of Power, släpptes 2002. Den introducerade nya sätt att resa på i spelet, med en central hubb i “Plane of Knowledge”, och böcker knytna till hubben utspridda över världen. Planes of Power kom även med flertalet nya zoner och raider som man behövde flaggas för att få delta i (“attunement” med moderna MMORPG-termer), med Plane of Time som det yttersta målet.

2003 släpptes ytterligare två expansioner: #5 The Legacy of Ykesha, och #6 Lost Dungeons of Norrath. Samma år släptte Sony flera andra spel såsom Planetside, Star Wars Galaxies, Lords of Everquest (ett strategispel till PC), Everquest Online Adventures (Everquest för Playstation 2).

2004 kom två nya expansioner: #7 Gates of Discord, och #8 Omens of War. Detta år släpptes även Everquest 2, som aldrig skulle bli lika populärt som sin föregångare.

2005-2007 fortsatte mönstret med två expansioner per år: #9 Dragons of Norrath och #10 Depths of Darkhollow (2005), #11 Prophecy of Ro, och #12 The Serpent’s Spine (2006), #13 The Buried Sea och #14 Secrets of Faydwer (2007).

Efter 2007 minskade takten något, med “bara” en expansion per år:

2008: #15 Seeds of Destruction
2009: #16 Underfoot
2010: #17 House of Thule
2011: #18 Veil of Alaris
2012: #19 Rain of Fear.

2012 blev Everquest “Free to Play” vilket fortfarande gäller (2021). Spelare kan nu välja att spela en begränsad variant av spelet gratis, eller betala för att låsa upp fler funktioner.

2013: #20 Call of the Forsaken
2014: #21 The Darkened Sea
2015: #22 The Broken Mirror

2015 sålde Sony Online Entertainment (SOE) till Columbus Nova och efter detta blev Everquest associerat med företaget “Daybreak Games”. En av de första sakerna Daybreak Games gjorde var att ge sin välsignelse till det tidigare nämnda Project 1999.

2016: #23 Empires of Kunark
2017: #24 Ring of Scale
2018: #25 The Burning Lands
2019: #26 Torment of Velious
2020: #27 Claws of Veeshan

Så ser läget ut i skrivande stund: 27 expansioner. Daybreak Games har annonserat att de släpper ytterligare en expansion i slutet av 2021, såsom sig bör.

Everquest har så klart ändrats över tid, och vad man tycker om dessa ändringar beror ofta på vilken av expansionerna man föredrar. Jag gillade t.ex. Planes of Power med progressive raids, men redan då var det många fans som inte gillade vägvalen utvecklarna gjorde: de saknade den klassiska upplevelsen som nu kan avnjutas via Project 1999. Personligen känner jag inte igen spelet jag spelade 2002 då expansionerna lagt till så många funktioner att det nästan är omöjligt att hålla koll på allt. Everquest blev även ett annat spel för mig när de la till “defiant armor” för att hjälpa spelare som levlade, och när de la till potions och quests som gjorde att mycket av spelet mest liknade bleka kopior av World of Warcraft. Det går dock fortfarande att besöka äldre zoner i spelet även om många av dessa blivit “revampade” (t.ex. Freeport).

Innehåll inspirerat av: https://tagn.wordpress.com/2021/01/05/a-timeline-of-soe-and-daybreak-games/

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hoppa till verktygsfältet